Storytelling
Stworzenie własnej marki to nie lada wyzwanie, ale jeszcze większą umiejętnością jest sprecyzowanie historii o swoim produkcie, która stworzona we właściwy sposób przyniesie korzyści marketingowe.
Storytelling zalicza się do kreowania wizerunku marki za pomocą wyobraźni. Przy okazji buduje więzi z ludźmi i usługami. Celem tego mechanizmu jest wywołanie pozytywnych emocji u odbiorcy.
Bardzo dobrymi przykładami jest firma Apple i Coca Cola, która od początku ma sprecyzowanego bohatera swojego brandu.
Nie jest to nowość, a sztuka znana od lat. Większość marek odnoszących sukces wykorzystuje storytelling do budowania wizerunku.
Zadaj sobie pytania
Kto opowiada historię?
Dlaczego historia jest opowiadana?
Kiedy i gdzie odbywa się historia?
Kim są ludzie w opowiadaniu?
Co próbują osiągnąć ludzie?
Jakie wyzwania stoją przed nami?
Dodatkowe pytania:
- Kto jest słuchaczem?
Kluczowa sprawa to sprecyzowanie do kogo mówimy. Na tym etapie warto się dłużej zatrzymać tak, aby nie popełnić błędu strategicznego. Najlepszym sposobem będzie stworzenie takiej osoby krok po kroku, określenie czym się zajmuje w życiu, jakim samochodem jeździ, co go pasjonuje etc.
- Jak rozmawiać ze słuchaczem?
Naszym celem nie jest kreowanie pustej treści, która zanudzi naszego czytelnika. Najważniejsze, aby stworzyć z nim dialog i wywołać emocje, która są tu najważniejsze. Jeżeli chcemy, aby nasz przyszły klient kojarzył markę z prestiżem, stwórzmy taką atmosferę w przekazie, która mu to zapewni. Zachęćmy do rozmowy, a zyskamy zaufanie i poczucie bezpieczeństwa. Są to niewątpliwie najważniejsze wartości.
- STOP słabemu bajkopisarstwu.
Pamiętajmy, że nie wystarczy ładnie pisać i budować piękną historię, jeżeli nie jest to spójne z oferowanymi przez nas produktami. Cała nasza opowieść musi pasować do całości oraz naszej marki.
Warto stworzyć coś mniej fascynującego, a prawdziwego. Żyjemy w świecie ludzi, którzy treści w internecie pochłaniają bardzo szybko, zwykle w przerwie lunchu czy środku komunikacji. Zapewnijmy mu konkretny kontent. Najważniejsze, abyśmy sami wierzyli w treść, którą tworzymy. Wtedy inne osoby również nam uwierzą. Autentyczność to klucz do sukcesu w biznesie.
Zwróćmy uwagę na jednolitość grafiki oraz podtrzymywanie stylu: Używajmy tych samych kolorów, logo i sloganu do cyfrowych i drukowanych materiałów marketingowych.
Powtarzanie obrazów i słownictwo związane z działalnością firmy buduje świadomość marki.
- Rozbudzenie wyobraźni
Niektóre marki w swojej ofercie przedstawiają WSZYSTKO o produkcie. Jest to złe działanie, ponieważ potencjalny klient może uznać to za mało wiarygodne. Zachęćmy go do myślenia i wywołania określonych wartości, uczuć.
Opowiedzmy o tym, jakie wydarzenia związane z Twoją firmą wpłynęło na Ciebie i czego się nauczyłeś. Dzięki temu historia staje się niezapomniana i można podzielić się nią z innymi.
W związku z tym, że ludzie lubią być bohaterami możesz zaangażować w to swoich klientów. Wymyślmy sposoby na wdrożenie odbiorców, tak aby poczuli się docenieni i ważni.
Historia biznesowa powinna być wciągająca. Ale jeśli nie ma wyraźnego celu, szybko straci na uwadze konsumentów. Należy ustalić kontekst od samego początku.
Zalety Storytellingu
Większość marek wykorzystuje tradycyjny marketing mix w maszynie marketingu. Powoli odchodzi się od tego modelu.
W związku z tym, że ludzie od zawsze lubili słuchać opowieści, dlaczego nie przenieść tego do marketingu? Czytanie książek, chodzenie do kina i teatru, to wszystko jest dowodem na to, że społeczeństwo uwielbia słuchać historii.
Proste reklamy, które bombardują nas w telewizji tracą już zaufanie, ponieważ konsumenci stają się bardziej świadomi. Storytelling to dobra alternatywa, aby dostarczyć ludziom dwa w jednym: produktu i emocji.
W tworzeniu opowieści o marce musimy wziąć pod uwagę fakt, że tworzymy coś długofalowego. Naszym celem jest stworzenie jednej, spójnej historii, która będzie powracać w trakcie wprowadzania naszych nowych produktów, ale pod inną odsłoną.
Opowiadanie historii marki jest ciągłym procesem. Każdego dnia nasza firma rozwija się, zmienia i dodaje nowe rozdziały do swojej historii. Sprawmy, aby historia biznesu stała się istotną częścią działalności, aby przyciągać i zatrzymywać klientów.