Jak zarządzać czasem? admin 20 maja, 2017

Jak zarządzać czasem?

6 skutecznych porad - Jak efektywnie pracować w domu?

Zapanuj nad czasem! Wybierz swoją metodę zarządzania czasem

Zarządzanie czasem polega na świadomym przekształcaniu próżniactwa, a także pracy bezużytecznej, zbyt intensywnej i wyniszczającej w pracę planową i zorganizowaną, zapewniającą osobisty sukces i zadowolenie”
-Henryk Bieniok

Metody zarządzania czasem

Metody planowania i zarządzania czasem niewątpliwie pomagają w osiągnięciu celów zawodowych. Chociaż czasem mogą wydawać się one trudne i niezrozumiałe, warto się z nimi zapoznać i wprowadzić je w życie firmy. Oto kilka przykładów metod zarządzania czasem:

  1. METODA ABC

Pierwsze, z czym kojarzy nam się ta metoda to szkoła. W każdej notatce z lekcji znajdowały się punkty A, B i C , dzięki którym mogliśmy łatwiej zapamiętać coś lub rozpisać. W przypadku rozplanowania dnia pracy ułatwia to bardzo oddzielanie od siebie rzeczy, które musimy wykonać. Jest to jedna z najskuteczniejszych metod. Polega na podziale zadań według ich ważności w 3 etapach.

2. METODA PRIORYTETÓW

Opiera się na dwóch aspektach: ważności i pilności opisanych w polach zwanych „Kwadratem Eisenhowera”. Dzielimy go na 4 części.

3. METODA „POMODORO”

Ta śmieszna nazwa pochodzi od czasomierza w kształcie pomidora. Technika ta jest bardzo prosta, możesz ją zastosować od zaraz! Oto narzędzia, których potrzebujesz:

  • lista zadań (w formie papierowej lub elektronicznej)
  • aplikacja odmierzająca czas np. Tabata czy też dedykowana aplikacja do tej metody Mechaniczny Pomidor

Główna zasada tej metody to podział czasu pracy na 25-minutowe odcinki tzw. Pomodoro i 5 minut przerwy, czyli czas regeneracji przed następnym zestawem zadań. W każdym Pomodoro skupiać się będziesz wyłącznie na jednej czynności, którą postarasz się wykonać od początku do końca. Kiedy zadzwoni budzik to znak, że należy zakończyć pracę i zrobić 5 minut przerwy.

Zasady ułatwiające organizację pracy

Jeśli jednak żadna z powyższych metod nie jest dla Ciebie warta zapamiętania to przedstawiamy kilka zasad, które ułatwią Ci organizację pracy.

  • Naucz się planować (zaplanuj każdy swój dzień)
  • Codziennie sporządzaj plan w formie pisemnej, gdyż pomaga to nie tylko wzmocnić motywację do działania, ale również odciążyć pamięć
  • Zawsze określaj hierarchię ważności planowanych zadań
  • Zaczynaj pracę od wykonania najważniejszych czynności
  • Zapanuj nad pożeraczami czasu
  • Kontroluj wykonanie planu dnia
  • Codziennie znajdź czas na aktywny odpoczynek (spacer, spotkanie ze znajomymi)
  • Bądź konsekwentny w realizacji
  • Naucz się asertywnie odmawiać, zwłaszcza wtedy, gdy czujesz, że ktoś chce się Tobą wyręczyć
  • Rozwijaj swoje umiejętności każdego dnia.