Blog startUP & MŚP

Jak założyć jednososobową działalność gospodarczą?

Myśląc o swoim biznesie często wybiegamy w przyszłość widząc oczami wyobraźni jak nasz pomysł świetnie się sprawdza, a nasza firma doskonale funkcjonuje. Nim jednak nadejdzie ten etap  musimy założyć naszą firmę w realny sposób i zarejestrować ją we właściwych urzędach. Przedstawiamy zbiór najważniejszych informacji o zakładaniu działalności gospodarczej. Jednoosobowa działalność gospodarcza  to najchętniej wybierana w naszym kraju forma prowadzenia biznesu, na której dziś skupimy uwagę. Od czego zacząć? W pierwszej kolejności należy wypełnić formularz CEIDG-1. Jak to zrobić?
  • Można osobiście w urzędzie miasta lub gminy
  • Drogą pocztową (list polecony)
  • Przez telefon: w tym wariancie należy zadzwonić pod numer 801 055 088
  • Elektronicznie (używając profilu zaufanego lub za pomocą podpisu kwalifikowanego).
Ostatnia pozycja jest wielkim ułatwieniem, ponieważ możesz to zrobić nie ruszając się od komputera. Poniżej strona, gdzie znajduje się wniosek: https://prod.ceidg.gov.pl/ceidg.cms.engine/ Co dokładnie zawiera taki wniosek?
  • podanie dotyczące nadania numeru NIP (jest to niezbędne w sprawach podatkowych)
  • wybór opodatkowania działalności
  • podanie o nadanie numeru REGON
  • numer konta bankowego
  • zgłoszenie płatników składek ubezpieczeniowych

Wybór formy opodatkowania

O tym wspomnieliśmy już powyżej, ponieważ sposób formy opodatkowania należy wybrać na wczesnym etapie.  W celu rejestracji firmy jako podatnika VAT musimy wypełnić wnioski VAT-R oraz VAT-5.
  1. Opodatkowanie na zasadach ogólnych
Pierwszy sposób opodatkowania polega na skali podatkowej, czyli: dochód to różnica pomiędzy osiągniętymi przez podatnika przychodami a poniesionymi kosztami. PRZYCHODY Z DZIAŁALNOŚCI – KOSZTY UZYSKANIA PRZYCHODÓW = DOCHÓD Wybierając ten wariant musisz pamiętać o prowadzeniu ewidencji księgowych tj. księgi rachunkowe lub księgi przychodów i rozchodów. Plusem tego jest, że podatnik nie płaci podatku, gdy nie osiąga dochodu lub gdy jego dochód nie przekracza 3091 zł. Drugą zaletą jest fakt, że można starać się o ulgi podatkowe.
  1. Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
Jest to zryczałtowana forma opodatkowania dochodów. Opodatkowaniu podlega tylko sam przychód, a więc podatnik nie ma możliwości odliczenia kosztów uzyskania przychodu. Tutaj musisz określić na jaką stawkę się decydujesz, a masz do wyboru pięć: 3 %., 5,5 %, 8,5 %, 17 i 20 %. Jest to zależne od rodzaju Twojej działalności. Co jeszcze warto wiedzieć? Kiedy rozliczasz się właśnie tym sposobem jesteś zobowiązany do prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów (tutaj nie wykazujesz kosztów).
  1. Opodatkowanie podatkiem liniowym
W tym przypadku bardzo podobnie jak w pierwszym wariancie – jest to różnica pomiędzy przychodami i poniesionymi kosztami. Ile wynosi wartość podatku? Odpowiedź to 19%, wartość ta jest stała. Wniosek jest taki, że nie jest ważne jakie dochody przynosi Twoja działalność, ponieważ podatek nie ulegnie zmianie, natomiast w przypadku braku przychodu nic nie płacisz.
  1. Karta podatkowa
Wysokość podatku nie zależy od osiąganego przez Ciebie dochodu. Jest to ustalane indywidualnie z Urzędem Skarbowym. Od czego zależy zatem? – od wieku podatnika; – od liczby mieszkańców danej miejscowości; -rodzaju usług wykonywanych przez Ciebie. Dla kogo warto ? Najbardziej odpowiednia będzie dla gastronomii, usług edukacyjnych, rozrywkowych czy usługowych. Jaki jest następny krok? Następnym krokiem będzie wizyta w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych Po wypełnieniu wniosku CEIDG musisz zgłosić płatników składek. Konieczne jest w ciągu 7 dni dostarczyć do ZUS-u osoby ubezpieczone, na podstawie druku ZUA Druk ZUA zawiera następujące dane:
  • REGON przedsiębiorstwa
  • Dane personalne
  • Numer rachunku bankowego firmy
  • Numer NIP
  • Nr i seria dokumentów tożsamości zgłaszanych osób
  • Numer wpisu do ewidencji i nazwa instytucji prowadzącej rejestrację
Jeśli przedsiębiorca zatrudniony jest na pełen etat w innej firmie, płaci jedynie ubezpieczenie zdrowotne. W chwili, gdy przedsiębiorca zatrudniony jest w innej firmie na pełen etat, jedyne co płaci to ubezpieczenie zdrowotne. Państwowa Inspekcja Pracy i Sanepid Na zgłoszenie do Państwowej Inspekcji Pracy  przewiduje się 30 dni od daty założenia firmy, natomiast do sanepidu – 14 dni. Warto pamiętać, że: Jeśli rodzaj prowadzonej przez nas działalności związany jest z branżą spożywczą czy gastronomiczną, obowiązują nas dodatkowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.

Księgowość

Kluczowy element, a do wyboru kilka opcji. Przedstawiamy poniżej:
  1. Księgowość internetowa
Jak nazwa wskazuje, wszystko odbywa się za pomocą dostępu do systemu księgowego, który obsługiwany jest przez inną osobę.  Możemy być spokojni o poprawnie zaksięgowane faktury. Oczywiście jest to rozwiązanie dla osób, które nie potrzebują mieć kontaktu ze swoim księgowym.
  1. Program do księgowości
Również wykupujemy dostęp, ale tym razem sami o wszystko dbamy. Wprowadzamy nasze przychody i wydatki, a system wylicza nam wysokość podatków do zapłaty, jak również jest odpowiedzialny za generowanie ważnych dokumentów, np. deklaracje VAT.
  1. Księgowy w biurze księgowym
W przeciwieństwie do pierwszej możliwości, tutaj możemy pojechać do takiego biura i spotkać się z osobą, która zajmuje się naszą księgowością. Możemy liczyć na pełne wsparcie, a jedyne co należy do naszych obowiązków to dostarczenie odpowiednich dokumentów Którą księgowość wybrać? Jeżeli potrzebujesz profesjonalnych porad, zdecyduj się na biuro księgowe- zwykle doświadczeni pracownicy mogą rozwiać wszelkie wątpliwości w tej dziedzinie. W przypadku mało skomplikowanej księgowości dobrym rozwiązaniem będzie księgowość internetowa.

Siedziba działalności

Choć bardzo popularne było rejestrowanie własnej działalności w mieszkaniu, dużo lepszym pomysłem jest skorzystanie z Wirtualnego Biura w Warszawie. Co zyskasz? – Prestiżowy adres rejestracji firmy. – Obsługę korespondencji oraz możliwość korzystania z sali konferencyjnej. – Profesjonalna obsługę recepcji. – Oszczędność czasu! Pamiętaj, że wpływa to na wizerunek Twojej firmy. Przy okazji możesz skorzystać z oferty księgowość i ułatwić sobie jeszcze bardziej życie.

biuro do wynajęcia, coworking, coworking warszawa, oszczędność kosztów, wirtualne biuro, wirtualny adres


SPRAWDŹ NASZĄ NOWĄ USŁUGĘ.
WIRTUALNA ASYSTENTKA – REALNE WSPARCIE DLA FIRMY.

Warszawa Świeradowska 47

Warszawa Puławska 77

Kraków Zamknięta 10


Biuro HUB Kolektyw sp. z o.o. ul. Świeradowska 47, 02-662 Warszawa zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy,
XIII Wydział Gospodarczy KRS o numerze KRS 0000923105, kapitał zakładowym 5000 zł., NIP 5213791235, REGON 36806529900000
Klauzula informacyjna dotycząca danych osobowych w związku z zawarciem umowy z HUB Kolektyw
Copyright 2013 - 2021 HUB Kolektyw - Wirtualne biuro Warszawa i Kraków
Projektowanie stron www Warszawa: OlimpWeb