Work- Life Balance admin 23 maja, 2018

Work- Life Balance

Praca to nieodłączony element dla każdego z nas. Niemniej, musimy pamiętać o odpowiedniej proporcji pomiędzy tym co wiąże się z zarabianiem, a odpoczynkiem oraz inwestowaniem w spokój.

Work life balance posiada szerokie znaczenie dla współczesnego człowieka. To bardzo ogólne pojęcie ma szerokie znaczenie nie tylko dla pracownika, ale również pracodawcy. Dzięki temu można zyskać wizerunek przyjaznego miejsca do pracy. Przykładem może być przedszkole przyzakładowe. Takie rozwiązanie sprawdzi się w firmie, gdzie zdecydowana większość to kobiety.

Pamiętajmy: im lepsze samopoczucie w pracy tym większa motywacja do działania. Programy tego typu redukują stres, który tak często towarzyszy każdemu w pracy.

Work life balance – dla jednych oczywiste czynności, które praktykują od zawsze. Niestety coraz więcej osób nie potrafi rozgraniczyć tych dwóch spraw, zatracając się jedynie w obowiązkach zawodowych. Finalnie, takie postępowanie może doprowadzić do ciągłego rozkojarzenia oraz przeniesienia złej energii i samopoczucia do domu. Najbardziej niebezpiecznym skutkiem jest jednak wypalenie zawodowe, którego chcemy za wszelką cenę uniknąć.

Z drugiej strony work life balance to umiejętność zarządzania czasem. To nie prawda, że praca każdego z nas powinna trwać 8 godzin dziennie. Prowadząc własną działalność sami decydujemy o godzinach pracy. Wybierając termin na spotkanie biznesowe, musimy dostosować się do klienta, dlatego czas pracy to sprawa indywidualna. Najważniejsze, aby zachować odpowiednią harmonię.

Najważniejsze zasady work-life balance

 

– Czas tylko dla rodziny

Jeżeli wyznaczymy w ciągu dnia czas zarezerwowany tylko dla bliskich, musimy w tej decyzji wytrwać. Oznacza to wyłączenie maila, telefonu oraz wszystkich urządzeń, które mogłyby nas rozpraszać. Wydaje się to niewykonalne? Trzeba pomyśleć o  zmianie nastawienia. Wyznaczanie sobie odpowiednich zadań wiąże się z wytrwaniem w tych założeniach, a to podstawowa zasada work life balance.

– Pasja

Ta sprawa nie podlega dyskusji – nigdy nie rezygnujmy z czasu przeznaczonego na rozwijanie pasji. Sprzyja to wewnętrznemu spokojowi, rozwija nasze horyzonty, przede wszystkim wycisza i uspokaja.

Zostawmy pracę w pracy

Pełniąc odpowiedzialną funkcję w przedsiębiorstwie ciężko o nie zabranie laptopa służbowego do domu. Aby jednak zachować równowagę, wystarczy przeznaczyć określoną, stałą godzinę na sprawdzanie poczty czy wykonanie pilnego telefonu, tylko jeśli jest taka potrzeba!

Biurowe porządki w domu

Posiadając dokumenty biurowe w domu (szczególnie prowadząc własną firmę), należy zadbać, aby materiały znajdowały się w jednym miejscu. Chaotyczne rozłożenie po całym mieszkaniu nie sprzyja organizacji, a jedynie spowalnia naszą pracę. Dobrym rozwiązaniem jest wynajęcia miejsca do pracy, np. w biurze coworkingowym, gdzie dodatkowo dostaniemy własną szafkę na wszystkie dokumenty.

– Ogólna organizacja

Prowadzenie kalendarza wydaje się bardzo oczywistą sprawą, ale warto o tym wspomnieć.

Codziennie zapisywanie i porządkowanie zadań z pewnością pomoże w utrzymaniu odpowiedniego porządku, dodatkowo zagwarantuje, że nie zapomnimy o czymś istotnym.

Tworzenie listy rzeczy, które muszę zrobić oraz tych, które mogę ominąć to dobry sposób na wartościowanie zadań.

-Urlop to też obowiązek

Powyższa postawa zapewni nam odpowiednie podejście do wolnego czasu. Jeden dłuższy urlop jest nieodłączonym elementem resetu. Nie zostawiajmy jednak wszystkich dni na odpoczynek w jednym czasie, rozłóżmy  to odpowiednio, a nasze samopoczucie zacznie się poprawiać holistycznie.

Co tracisz, gdy nie odpoczywasz:

Otwartość – Przeciążony umysł nie jest w stanie przyswajać nowych informacji

Spokój –  Nadmierne zmęczenie może spowodować utratę kontroli nad sobą

Skuteczność – Brak rzeczywistej efektywności, ciężej nie musi oznaczać lepiej

Elastyczność – Przeciążony mózg jest mniej skłonny do szukania kreatywnych rozwiązań

Równowagę i zdrowie – Najważniejszy aspekt w życiu człowieka. Zbyt dużo informacji i obowiązków może spowodować podejmowanie złych decyzji. To z kolei przyczynić się może do chorób.

Kontakt ze sobą – Tryb przeładowania = tryb oderwania od siebie, rzeczywistości i brak względu na własne potrzeby.